joi, 20 octombrie 2011

Acuzarea lui Galilei

"Când vei ajunge la vârsta mea, vei pricepe că e mult mai uşor să fii erou la douăzeci de ani. La şaptezeci de ani, aşa ceva nu mai e posibil. Devii mai modest şi în privinţa adevărului. Marile adevăruri, ca acela că pământul se învârteşte, trec pe planul al doilea." (Apararea lui Galilei - Octavian Paler)

Si ce adevaruri contaza acum Galilei?
Adevarul certitudinii zilei de maine? Linistea? Adevarul ca pamantul se invarteste paleste intre acele chiparosilor tai perfecti? Dai tot ce ai pretuit o viata pe o floare care se usuca si moare? Crezi ca petalele ei vremelnice te pot inchide in lumea pe care vrei sa ti-o creionezi cu ochii stransi? Crezi ca in spatele pleoapelor te poti minti asa usor cum poti visa? Si atunci cand chiparosii tai o sa isi plece capetele uscate si o sa ramai tu cu tine cu ochii larg deschisi ce o sa ramana? Regretul Galilei! Nu iti este frica de Regret Galilei?
Stiu ca o sa imi spui ca nu te pot judeca eu, pentru ca sunt prea tanar si pentru ca nu pot simti apasarea anilor, dezamagirea oamenilor si infrangerea viselor asa cum le simti tu? Si o sa imi spui ca tu ai fost unde sunt eu acum si ca eu nici nu visez sa ajung vreodata unde esti tu acum...
Dar ce te face sa spui Galilei ca ai fost vreodata unde sunt eu acum?!? Nu ai fost niciodata aici Galilei pentru ca daca ai fi fost, nu ai fi abjurat, nu ai fi renuntat sa iti urmaresti visul Galilei! Ai fi stiut atat de bine ca totul pe lumea asta e Visul si ca odata pierdut nu te poti decat inconjura de Visele altora, altii care poate mai intelepti ca tine stiu sa si le pastreze si ti le pot lua dupa bunul lor plac inapoi. Poate ca nu eu trebuie sa cresc, poate ca trebuie ca tu sa intineresti batrane...sa iti aduci aminte ce ai fost odata si ce iubeai odata!

"În faţa amintirilor suntem egali cu zeii. Nici ei nu le mai pot schimba. Ceea ce s-a întâmplat nu mai stă în puterea lor şi nici a destinului." (Apararea lui Galilei - Octavian Paler)

Da Galilei, dar daca te vei ascunde toata viata la umbra egalitatii cu divinitatea vei continua sa faci aceleasi greseli? Si vei ajunge la sfarsit batrane sa le discuti impreuna cu zeii si sa va deplangeti egalitatea? Nu ai vrut sa crezi cu adevarat Galilei si asta te face nedemn chiar si de focul rugului! Pedeapsa ta esti tu insuti, sa traiesti cu tine pana la sfarsitul timpului si sa te trezesti in in fiecare zi stiind ca ai renuntat la tot ce ai iubit si ca ai tradat tot ce era frumos pe lumea! Pedeapsa nu este rugul Galilei, pedeapsa ta esti chiar tu batrane!

3 comentarii:

Anonim spunea...

foarte tare! am citit cartea si este bestiala! Acum ce faci, il contrazici pe Paler?:P Dar oricum e tare rau postu'!

Amina spunea...

Tare! trebuie sa citesc si eu cartea!

liana spunea...

cartea e superba...si comentariul tau e interesant

 


ne-am prost © 2010.